Saturday, July 16, 2011

Masak lemak campuran

Bahan2
putik jagung, daun cekur manis
rebung segar, labu(direbus)
udang kering, Keledek(direbus)
santan segar, bawang besar/kecil//putih
cili besar/cili api, halia, garam, ajinomoto.

Tumbuk semua~ bawang besar/kecil/putih/, halia dan udang kering.
Masukkan bahan tumbuk dalam periuk tanah. Tambah labu, rebung, keledek, cekur manis, jagung muda. Tambah santan.
Masak selama 15-20 minit. Sebelum angkat masukkan sedikit garam.

Resepi ini dah lama aku simpan. Belum cuba masak sebab malas nak berkisah dengan bahannya yang pelbagai. Hari ni baru betul2 cari bahan dan masak. Ini pun belum lengkap sebab belum masukkan rebung.

Rasanya aku dapat resepi ini dari siaran tv di bulan ramadan yang entah bila. Dah boleh agak rasanya sebab bahannya nampak istimewa. Anak aku tanya mak boh gula ka? Mana ada eh. Bahan sayuran yang digunakaan memang selalu digunakan untuk buat sayur manis. Aku cuma masukkan sedikit garam dan ajinomoto. Mudahan senyum pun kian bertambah manis! hehe



Pokok asin2 kat rumah aku. Gambar pokok lepas hujan.



No comments:

Post a Comment